ForumForum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde? Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons reïncarneert er dan eigenlijk? Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om? Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan? Forum: het zilvervisjesdilemma Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert? Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk? Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn? Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen? Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen? Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen? Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven? Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie? Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij? Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?' Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie? Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme? Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet? Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid? Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis? Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten? Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen? Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn? Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg? Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten? Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ? Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren? Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan? Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen? Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn? Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie? Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb? Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen? Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op? Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat? Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken? Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken? Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om? Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken? Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid? Vraag 3: We zijn allen boeddha’s. Wat betekent dat? |
Vraag 43: Hoe word je onbevangen, zodat je als het moeilijk wordt niet wordt meegesleurd met je emoties? Op 17 december stond met 56 procent van de stemmen één vraag op de eerste plaats van de cybermonnik-poll: Hoe word je onbevangen, zodat je als het moeilijk wordt niet wordt meegesleurd met je emoties? Zelf een levensvraag voor de cybermonnik? Stel 'm dan hier.Het antwoord van cybermonnik Maurice Knegtel: Je wordt niet onbevangen. Je bent onbevangen. Je lijfelijke aanwezigheid is als een gevoelige plaat. Alles wordt in het licht van mijn fysieke aanwezigheid uitgedrukt precies zoals het is. Wat ik zie, wat ik hoor, wat ik ruik, wat ik proef, wat ik denk, wat ik voel, het is precies zoals het is. Ook elke emotie wordt in het licht van mijn aanwezigheid uitgedrukt, precies zoals ze is. Alles is al binnen, nog voordat ik ‘ik' kan zeggen. Je wordt niet meegesleurd met je emoties. Je emoties verschijnen in het licht van je aanwezigheid. Ze tonen je precies wat in de situatie het geval is. En de emotie verschaft je exact de adequate energie die je nodig hebt om in die situatie te kunnen handelen. Pas wanneer je met wat de emotie je toont en de energie die de emotie je geeft iets doet, treedt er turbulentie en bewustzijnsvernauwing op. Kortom, je bent onbevangen tot het moment waarop je iets met wat in je onbevangenheid verschijnt doet. Je emoties sleuren je niet mee. Je sleurt jezelf mee in je reactie op je emotie. De vraag is nu, hoe kom ik van doen tot zijn? Hoe kom ik van iets toevoegen aan wat zich in mijn aanwezigheid voordoet tot aanwezig zijn? Hoe keer ik terug tot wat ik ben, onbevangen helderheid? Hiertoe zal ik werkelijk aanwezig moeten zijn, niet alleen met mijn hoofd, maar met mijn gehele lichaam-en-geest. Ik zal oprecht in de situatie moeten staan, of gaan, of zitten, of liggen, op zo'n manier dat de situatie zich in elk van mijn zintuigen en poriën tot uitdrukking brengt. Hier hoef ik geen enkele moeite voor te doen, want de situatie wordt in elke porie tot uitdrukking gebracht. Ik moet met name laten. Ik zal de situatie moeten uitstaan, ook als ze moeilijk is. Dit kan ik doen door werkelijk in mijn lichaam te zijn, intiem met mezelf, zonder uit te zenden, zonder masker of harnas, weerloos ontvankelijk. Als je zit, zit dan met je gehele lijf, rechtop vanuit je onderbuik, maar moeiteloos. Als je staat, sta dan met je gehele lijf, gegrond, voel je voeten op de aarde en de kracht in je buik. Als je een situatie binnengaat, weet dan dat je die situatie binnengaat en dat je een wereld betreedt die niet los van je staat. Luister niet louter met je oren, maar met je volledige lijf, zoals je luistert naar muziek. Kijk niet louter met je ogen, maar met elke porie van teen tot kruis, zoals je kijkt naar een geliefde. Als je teruggaat naar wat je hoort en ziet, je zintuiglijkheid, dan ga je vanzelf terug naar je lichaam en ben je ongekunsteld ontvankelijk. Kort en wel, je hoeft geen enkele inspanning te verrichten om onbevangen te worden. Je hoeft slechts terug te keren tot wat je bent. En je zult dit moeten vertrouwen. Dat is niet onbelangrijk en het kost tijd. Je zult jezelf moeten vertrouwen. Je zult moeten vertrouwen dat je de situatie die je binnengaat al draagt en dat je al door de situatie wordt gedragen. De situatie is fundamenteel en intiem verbonden met jouw leven en jouw leven is van de situatie doordrenkt. Je bent haar zelf. Ze is OK. Ze is goed zoals ze is. Al is ze moeilijk, je bent de situatie, je draagt haar, je leeft haar. Leef haar, met alle emoties die in je opkomen. Draag haar en weet je door haar gedragen. Draag haar uit, je bent haar zelf. Sta haar uit, je wordt bewogen. |
Boeddhistische Omroep Stichting 2018 |