ForumForum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde? Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons reïncarneert er dan eigenlijk? Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om? Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan? Forum: het zilvervisjesdilemma Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert? Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk? Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn? Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen? Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen? Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen? Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven? Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie? Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij? Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?' Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie? Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme? Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet? Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid? Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis? Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten? Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen? Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn? Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg? Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten? Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ? Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren? Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan? Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen? Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn? Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie? Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb? Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen? Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op? Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat? Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken? Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken? Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om? Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken? Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid? Vraag 3: We zijn allen boeddha’s. Wat betekent dat? |
Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme? Op 6 februari stond met 54 procent van de stemmen één vraag op de eerste plaats van de cybermonnik-poll: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme? Het antwoord van de cybermonnik van deze maand, Maurice Knegtel: Een bekend verhaal uit de Lotus soetra vertelt over de huishouding van een landhuis waarvan de heer een tijd op reis gaat. Een van de bedienden neemt in zijn afwezigheid zijn plaats in. Deze is het ego. En in de loop van de tijd begint het ego te geloven dat het zelf de heer des huizes is. Als de heer des huizes na zijn reis terugkeert, vindt hij het ego op zijn plaats in het centrum van zijn huishouding. In werkelijkheid is de heer des huizes nooit weggegaan. Hij is degene die nu deze woorden leest. Als je denkt, ‘Dat ben ik!', dan ben je eigenlijk al te laat. Het ik komt altijd te laat. Het bestaat immers alleen in de reflectie en in het gewaar zijn. De heer des huizes ontdekken we voorafgaand aan de reflectie en het gewaar zijn. Hij is de open aanwezigheid waarin wat we horen, zien, proeven, voelen, lezen, denken en gewaar zijn opkomen. Ja, ook de reflectie komt op in deze aanwezigheid, en het ego. Op dit moment is het het ego dat deze aanwezigheid opeist en stelt dat hij het is die deze woorden leest. Als het ego gaat geloven dat hij alles doet en is, dan lijkt de heer des huizes verdwenen. Het ik denkt dat als hij het niet doet, het niet gebeurt. Het ik denkt dat hij het is die voelt, luistert, ziet, ademt, loopt, zit en denkt. Het ik denkt dat jouw hele bestaan om hem draait. Dat is hoogst merkwaardig, aangezien het ik uitsluitend in een gedachte bestaat. Het ik is niet hetgeen dat mijn leven leidt. Het is een van de vele kwaliteiten die mijn leven rijk is en dat mijn leven nodig heeft om te functioneren. Ofschoon het ik hardnekkig meent dat hij alles doet en is en ofschoon het een verbeten strijd voert tegen zijn fundamentele onbestendigheid, komen er op een dag toch veel momenten van egoloosheid voor. Dit zijn momenten waarop we samenvallen met wat we doen en onszelf vergeten in de handeling. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens het hardlopen, dansen, luisteren naar muziek, fietsen, musiceren, zwemmen, de liefde bedrijven, lezen, mediteren, schrijven, enzovoort, enzovoort. Het zijn momenten waarop er precies is wat we doen. Het lopen loopt. Muziek luistert muziek. Het lezen leest. Het zijn momenten van moeiteloze aanwezigheid. Het zijn momenten die het ego zich gretig toe-eigent, maar altijd achteraf. Kijk, dit heb ik toch weer mooi geschreven! Dit zijn momenten van egoloosheid en wat zich in deze momenten toont, is de onbegrensde achtergrond waartegen mijn leven zich afspeelt. Een achtergrond die niets uitsluit. Een achtergrond die draagt. Voor het ego zijn deze momenten ondermijnend. Ze tonen dat het ego niet mijn leven leidt. Het ik is niet meer dan een instrument in dienst van degene die nu deze woorden leest. Het is geen onbelangrijk instrument, want de heer des huizes zou zijn luiers niet zijn uitgekomen zonder het ik. Het zou heilzaam zijn voor alle dienaars in de huishouding als het ik zijn eigen plaats weer zou innemen. Ze zouden immers meer ruimte krijgen om te functioneren op de plek die hen toebehoort. Vraag het aan je kijken, je luisteren, je handelen en elke emotie die je leven kleurt en je zult ze horen zuchten onder het paranoïde leiderschap en de verstikkende controle van het ik. De bodhisattva gelofte van het mahayana -boeddhisme begint bij mij: hoe talloos de kwaliteiten van mijn leven ook zijn, ik beloof ze alle te bevrijden - van mezelf. Hoe doe ik dat? Door mijn leven toe te vertrouwen aan het functioneren van mijn kwaliteiten, inclusief het ego en het toe te vertrouwen aan de momenten dat ik er niet ben en er iets anders werkt in mijn bestaan, de momenten van egoloosheid. |
Boeddhistische Omroep Stichting 2018 |