ForumForum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde? Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons reïncarneert er dan eigenlijk? Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om? Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan? Forum: het zilvervisjesdilemma Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert? Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk? Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn? Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen? Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen? Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen? Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven? Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie? Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij? Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?' Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie? Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme? Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet? Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid? Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis? Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten? Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen? Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn? Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg? Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten? Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ? Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren? Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan? Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen? Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn? Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie? Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb? Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen? Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op? Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat? Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken? Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken? Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om? Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken? Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid? Vraag 3: We zijn allen boeddha’s. Wat betekent dat? |
Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen? Op 4 januari stond met 41 procent van de stemmen één vraag op de eerste plaats van de cybermonnik-poll: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen? Het antwoord van de cybermonnik van deze maand, Kaye Miner: Omdat het boeddhistische pad en de rol van boeddhistische leraren op dat pad ingewikkeld, verwarrend en een beetje lastig kan zijn, kan het moeilijk worden om op een goede en veilige wijze hierin te navigeren. Maar een gezond relatie met de voor u juiste spirituele leraar wordt onbetaalbaar vanwege de inspiratie, het levende voorbeeld voor uw eigen ontwikkeling en de steun die we van zo’n kostbare gids kunnen ontvangen. Een gekwalificeerd externe leraar helpt u uw eigen interne leraar – uw eigen innerlijke wijsheid – ontwikkelen. De belangrijkste woorden zijn: 'uw kritische wijsheid nooit opgeven'. Geef uw vermogen en uw verantwoordelijkheid om mensen en ideeën grondig te analyseren en onderzoeken nooit op. Waarom? Jammer genoeg is het de realiteit dat er mensen in onze wereld zijn die menen dat ze gekwalificeerd zijn om ons naar spirituele volmaaktheid te begeleiden terwijl ze zelf nog met een gebrek aan bekwaamheid kampen. Misschien goed bedoeld, maar... En er zijn ook studenten die soms het onmogelijke verwachten van een leraar. Verwachtingen dat de leraar meteen realisaties in de student gaat toveren, dat hij/zij al een boeddha is, helemaal volmaakt met alle antwoorden zodat de student eigenlijk niet veel zelf hoeft te doen, behalve een houding van liefde tegenover de leraar te hebben. We moeten goed naar onszelf kijken en vragen: Heb ik eigenlijk een leraar nodig? Waarom? Ben ik volwassen genoeg en er klaar voor? Ben ik bereid om er de noodzakelijke toewijding en energie in te steken zodat het een gezonde relatie wordt? Zijne Heiligheid de Dalai Lama werd eens gevraagd: “Waarom wordt er zoveel waarde gehecht aan die spirituele leraar? Kan het niet zonder leraar?” Zijn antwoord was heel duidelijk. Zijne Heiligheid antwoordde: “Als je van het boeddhisme enige kennis wil hebben, dan hoef je geen leraar te hebben. Er is zoveel gepubliceerd inmiddels in de vorm van boeken, dat je heel veel kennis kunt verzamelen zonder leraar. Maar als je die verschillende boeken leest zul je op een gegeven ogenblik vragen krijgen. De antwoorden op die vragen zul je niet vinden, tenzij je contact maakt met een spirituele leraar. Wanneer je bovendien, naast complete en correcte kennis en het beantwoorden van je vragen, ook nog realisaties wilt ontwikkelen van het pad, dat wil zeggen dat je ernaar streeft dat je die bijzondere kwaliteiten waar het boeddhisme over spreekt in je eigen geest tot ontwikkeling wilt brengen, dan heb je daar de zegeningen en de inspiratie van de levende traditie voor nodig. Die krijg je niet alleen uit boeken. Mocht je het pad in je eigen geest willen ontwikkelen, niet alleen in de vorm van kennis maar in de vorm van de praktijk, dan is het nodig om een volledig gekwalificeerde leraar te zoeken, die te vinden en die te volgen.” Het is belangrijk om te weten wat de normen, de criteria, de kwalificaties van zowel leraar en student zijn, om verkeerde verwachtingen, fouten en problemen te vermijden. Er zijn verschillende niveaus en manieren om het boeddhistische pad te oefenen. We vinden in de boeddhistische leer hele duidelijke beschrijvingen van de vereiste kwalificaties van leraren in de stadia van dat pad. Dus het hangt af van het niveau van de beoefening, van wat een student wil bereiken of ervaren en wat een leraar kan bieden. Er zijn bijvoorbeeld verschillen tussen de kwalificaties, kennis en realisaties van een meditatiebegeleider, een hoofdleraar in het boeddhisme op een universiteit, een begeleider van een introductiecursus, een leraar van boeddhistische psychologie en filosofie, een rituele instructeur en een spirituele mentor. Hoe geavanceerder en diepgaander, in termen van het niveau van de leer, of de leefregels en geloften die ze geven, hoe meer talenten, capaciteiten en positieve eigenschappen heeft de leraar nodig. Op alle niveaus horen boeddhistische leraren ethisch en vriendelijk te handelen, mededogen en geduld te hebben, zonder pretenties, en emotioneel volwassen te zijn. Voor een volledige gekwalificeerde leraar in de Mahayana boeddhistische traditie, een spirituele mentor, noemde de Indiase wijsgeer Aryadeva in zijn Vierhonderd Verzen over de Filosofie van de Middenweg tien kwaliteiten. Die kwaliteiten bepalen hun stabiliteit van geest, hun realisaties en hun vaardigheid om anderen te begeleiden. De volledige gekwalificeerde leraar heeft een volledige zuivere motivatie omdat hij/zij geen enkele andere motivatie heeft dan het welzijn van de studenten te bevorderen. Hij/zij heeft niet de wens er geld mee te verdienen, of de hoop er financieel rond van te komen. Hij/zij is zuiver gemotiveerd in de hoop dat de studenten er realisaties opdoen, waar zij gelukkiger van worden. En het meest belangrijke: de volledig gekwalificeerde leraar moet inspirerend voor ons werken. Een spirituele leraar moet goed geïnformeerd, bedreven, kundig enzovoort zijn over het spirituele pad dat hij/zij onderwijst, moet weten wat er dient te worden opgegeven of te worden voorkomen willen we bevrijding bereiken, en wat er dient te worden ondernomen of te worden ontwikkeld wanneer we bevrijding willen bereiken. Soms ontstaat er het volgende dilemma: immers, er wordt ons geadviseerd een volledige gekwalificeerde leraar te vinden, iemand die geschikt is, (in de Mahayana traditie zelfs op tien manieren), maar hoe weten wij nu of een leraar die we ontmoeten wel getraind is in hogere morele zelfdiscipline, concentratie, wijsheid, mededogen enzovoort? Gedeeltelijk kunnen we natuurlijk een eerste indruk zelf vormen, en aan de hand van deze eerste indruk van het gedrag en van hoe iemand overkomt kunnen we enigszins iets opmaken over het al dan niet aanwezig zijn van dit soort kwaliteiten. Verder kunnen we aan anderen die de leraar in kwestie beter kennen vragen om bepaalde kwaliteiten of het ontbreken daarvan toe te lichten. Wanneer we een bepaalde leraar onderzoeken, dan kunnen we vragen aan zijn assistenten en aan andere leerlingen wat we willen weten over die leraar. Het is logisch dat we niet moeten afgaan op wat één of twee mensen zeggen, maar dat we echt een grondig onderzoek moeten verrichten. Zo'n beetje als in een enquête, waarbij we echt heel veel mensen ondervragen. En een leraar die echt uitblinkt, is meestal in bepaalde kringen min of meer bekend, en dan is het dus ook niet zo moeilijk informatie op te vragen of te achterhalen. En onthoud altijd, zoals wijlen Lama Thubten Yeshe zei: gebruik je eigen wijsheid (oftewel je gezond verstand!) Heeft u zelf een vraag aan de cybermonnik? Stel hem dan hier. |
Boeddhistische Omroep Stichting 2018 |