ForumForum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde? Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons reïncarneert er dan eigenlijk? Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om? Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan? Forum: het zilvervisjesdilemma Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert? Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk? Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn? Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen? Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen? Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen? Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven? Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie? Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij? Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?' Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie? Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme? Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet? Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid? Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis? Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten? Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen? Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn? Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg? Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten? Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ? Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren? Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan? Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen? Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn? Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie? Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb? Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen? Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op? Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat? Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken? Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken? Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om? Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken? Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid? Vraag 3: We zijn allen boeddha’s. Wat betekent dat? |
Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie? Op 11 oktober stond met 47 procent van de stemmen één vraag op de eerste plaats van de cybermonnik-poll. Heeft u zelf een vraag aan de cybermonnik? Stel hem dan hier. De vraag was: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie? Het antwoord van de cybermonnik van deze maand, Kaye Miner: Ten eerste wil ik duidelijk zeggen: wanneer er sprake is van een ernstige depressie dan is het belangrijk om deskundige hulp op te zoeken. Tegenwoordig noemen we in de volksmond bijna alle gevoelens van somberheid of verdriet of een dip “depressie”, wanneer dat niet noodzakelijk het geval is. Chronische depressie is iets heel anders. En een laag zelfbeeld en depressie kunnen wel maar hoeven niet noodzakelijkerwijs met elkaar samen te hangen. Dus we moeten voorzichtig zijn in wat we hier beschrijven en bedoelen. In onze samenleving hebben we tegenwoordig de neiging te verwachten dat alles altijd maar zalig en gelukkig is. Tijdschriften met mooie titels en bijna alles op TV verwijzen naar een luxe levensstijl. En wanneer ons eigen leven niet zo luxe is als op TV, dan kunnen we voelen dat wij een uitzondering zijn, en een slechte persoon of iemand die slecht presteert; er is iets mis met ons. We kunnen voelen dat we niets waard zijn en nooit in ons leven iets goeds hebben gedaan. Maar dat heeft te maken met het verwrongen gedachtepatroon dat ontstaat tijdens depressie, en niet zozeer met een al eerder bestaand laag zelfbeeld. Zo kun je tijdens een depressie ook werkelijk denken dat de wereld, je familie enzovoort beter af zijn als je er niet meer bent, iets dat we recentelijk met Antonie Kamerling zagen. We vergeten dat ons waardevolle menselijk leven een combinatie van geluk en lijden is. Dat het zo is geeft ons de gelegenheid om te leren en groeien. Of, wanneer we dit ons wel herinneren, voelen we ons nog slechter. We voelen ons schuldig dat we dit leven niet goed gebruiken, dat we het niet verdiend hebben en dat we falen. Dan raken we dieper in de put. Zo’n denkwijze helpt zeker niet. Veel beter is het om ons potentieel in te zien en te ontwikkelen, en elke dag te beschouwen als een nieuwe kans om uit je zelfgemaakte gevangenis te komen. Het verraderlijke van de ziekte depressie is dat het onmogelijk lijkt om je aan je eigen gedachtepatroon te ontworstelen, het wordt de enige waarheid en je bent niet meer in staat een andere werkelijkheid te herkennen. Daar is op dat moment dan ook echt deskundige hulp bij nodig. Het boeddhisme heeft wel een hele gereedschapskist die kan helpen om niet in depressie te verzinken. Ten eerste leer je natuurlijk door meditatie je niet meer zozeer met je gedachten te vereenzelvigen en ook leer je gedachtepatronen te herkennen. Je ziet hoe je gedachten opkomen, een momentje blijven en dan veranderen of verdwijnen. Je ziet hoe je verschillende neigingen hebt om te reageren met woede of een gevoel van vernedering tegenover de opmerkingen van anderen wanneer dat eigenlijk niet nodig is. Mindfulness kan helpen om dit soort gevoelens niet te verdrijven, maar te verdragen en in iets positiefs om te zetten. Vervolgens helpt gedachtetransformatie je er anders mee om te gaan. Gedachtetransformatie is een genre van de boeddhistische Mahayana-leer waarbij je jezelf gelijkschakelt aan en verwisselt met anderen. Het is een manier om een puur zelfkoesterende houding te veranderen in een houding die anderen én jezelf op dezelfde wijze koestert. Dan kun je anders gaan kijken naar situaties, en gebruik je ze om je begrip voor jezelf en voor anderen te bevorderen, en je mededogen te ontwikkelen. Het is een hele krachtige manier om depressie en een laag zelfbeeld positief te gebruiken, zeker wanneer je vertrouwd bent met de methode die bekendstaat als “Geven en Nemen” (Tibetaans: Tong-len). Tong-len helpt je je gerichtheid op jezelf op zo'n moment te verwisselen voor gerichtheid op de ander die ook lijdt. Juist bij depressie ben je erg gericht op “ik”, dus is dat een probaat middel dat ook nog ‘zin’ kan geven aan de ervaring van depressie. Mediteren op de vier onmetelijk gedachten: gelijkmoedigheid, liefde, mededogen en vreugde helpt ook enorm. De wens opwekken dat alle wezens, inclusief jezelf, vrij van gehechtheid en afkeer zijn en anderen gelijk stellen – dat zij en jij gelukkig zullen worden en vrij van lijden zullen zijn en nooit gescheiden van het geluk dat geen lijden kent – geeft ook de sterke motivatie dat je leven zin heeft om dat waar te maken. Wanneer je jouw inzicht en wijsheid in de ‘leegte van inherent ontstaan’ ontwikkelt dan hebt je een kans de werkelijkheid te herkennen en niet jouw verkeerde waarneming hiervan. De kans om het afhankelijk bestaan van jezelf en verschijnselen in te zien door middel van meditaties op de ‘leegte van inherent ontstaan’ zijn een atoombom voor depressieve gevoelens en een laag zelfbeeld. Maar dat is wel erg moeilijk en de juiste studie vooraf is nodig om niet verder in de war te raken. Verder zijn er binnen de Tibetaans Boeddhistische traditie bepaalde oefeningen die gericht zijn op de zuivering van karma. Ze helpen de oorzaken voor depressie weg te nemen zeker wanneer je fysieke beoefening zoals neerbuigingen doet. Ze zorgen weer voor de aanmaak van endorfine, dat helpt je beter te voelen. Dus binnen het boeddhisme is er een schatkist van methoden die bij een laag zelfbeeld en depressie heel goed kunnen werken. Maar nogmaals, dit geldt voor matig depressieve gevoelens en niet voor een ernstige depressie, daar is de pijn zo groot dat het erg belangrijk is dat je professionele hulp zoekt. |
Boeddhistische Omroep Stichting 2018 |