ForumForum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde? Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons reïncarneert er dan eigenlijk? Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om? Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan? Forum: het zilvervisjesdilemma Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert? Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk? Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn? Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen? Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen? Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen? Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven? Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie? Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij? Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?' Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie? Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme? Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet? Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid? Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis? Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten? Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen? Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn? Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg? Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten? Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ? Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren? Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan? Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen? Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn? Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie? Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb? Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen? Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op? Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat? Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken? Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken? Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om? Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken? Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid? Vraag 3: We zijn allen boeddha’s. Wat betekent dat? |
Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb? Op 15 september stond met 49 procent van de stemmen één vraag op de eerste plaats van de cybermonnik-poll. Heeft u zelf een vraag aan de cybermonnik? Stel hem dan hier. De vraag was: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb? Het antwoord van de cybermonnik van deze maand, Maurice Knegtel: We zijn mensen en we falen voortdurend. We falen als ouders van onze kinderen en we falen als kinderen van onze ouders. We falen als echtgenoot of partner. We falen als werknemer of werkgever. We falen als mens in onze menselijkheid en we falen als student of als leraar op het geestelijke pad. We falen zeker niet altijd. Maar wel onophoudelijk. We falen omdat we mens zijn. We falen niet alleen vanwege onze hooggespannen verwachtingen. We falen ook omdat we als mens met een aangeboren kortzichtigheid zijn behept: we kunnen niet om onze hoek heenkijken. We falen omdat we inhalig zijn, egocentrisch, rancuneus, jaloers, angstig, te weinig empathie hebben en blind zijn voor de consequenties van ons eigen handelen, denken en spreken. Ons onophoudelijke falen is geen hindernis voor ons succes. We leven in een werkelijkheid waarin de uitersten elkaar niet uitsluiten. Falen en succes hinderen elkaar niet, ze zijn beide als mogelijkheid en realiteit in ons leven aanwezig. Toch hebben we eerder oog voor het een dan voor het ander. Ons falen zien we niet graag, want het is te vernederend voor ons ego. En toch, in het bevestigen en omarmen van ons falen, bekrachtigen en omarmen we onze al te menselijke menselijkheid. Daarbij worden we iets meer bescheiden en opener, en iets minder krampachtig. Als ik mezelf niet vergeef in mijn falen, word ik hardvochtig naar mezelf en anderen toe. Ik houd het plaatje dat ik van mijn leven heb gemaakt boven mijn menselijkheid. Ik zet mezelf gevangen in mijn oordelen, verwachtingen en ideeën. In het vergeven van mezelf in mijn falen word mijn leven weer vlot getrokken. Het is niet erg. Ik ben wie ik ben, een mens, met een beperkt zicht en een geconditioneerd handelen. In de oprechte bevestiging van mijn menselijkheid vergeef ik mezelf en ben ik vrij. Vrij om te zijn wie ik ben. Vrij om mijn successen te vieren. Vrij om mijn falen te betreuren. En vrij om weer opnieuw te beginnen. Een zenmeester zei eens: ‘Mijn leven gaat van mislukking naar mislukking naar mislukking.’ En dit is de uitspraak van een ontwaakte, een levende Boeddha! Kennelijk leidt het spirituele pad ook niet tot succes. In ieder geval niet tot het succes van het ego. Het leidt tot een bekrachtiging van wie we werkelijk zijn. Clowns. Vagebonden, zoals in de romans van Samuel Beckett. Zonder zelfverwijt en zonder wroeging. Want als we werkelijk heel erg falen, zijn er twee manieren om met dit falen om te gaan. We lijden aan wroeging of we tonen berouw. Als we lijden aan wroeging, zien we wel dat we hebben gefaald, maar we kunnen ons dit falen niet toe-eigenen. We kunnen onze menselijkheid niet bekrachtigen. Wroeging vreet ons van binnenuit op als een gif. We gaan kapot aan zelfverwijt, schuldbesef en de machteloosheid om het tij te keren. Als we berouw tonen, praten we ons falen daarmee niet goed. Ik heb gefaald en de verantwoordelijkheid voor dit falen ligt bij mij. Het ligt in mijn kortzichtigheid, het niet aanvoelen van wat er speelde, het bevredigen van mijn eigen kortstondige verlangens. Dit weet ik, en daar sta ik voor, en dit doet pijn. Ik ben wie ik ben en ik toon oprecht berouw over mijn erbarmelijk tekortschieten. Dit zijn de tranen om de menselijkheid. Ze sluiten de bekrachtiging van wie ik ben niet uit. En ze sluiten de pijn om wie ik ben niet uit. Berouw kan een startpunt zijn voor een transformatie, dat ik leer van mijn fouten en mezelf tracht te conditioneren om anders te handelen. Berouw is in ieder geval een omarming van mijn leven zoals het is. Het is niet perfect, soms is het zelfs een verschrikkelijke puinbak, maar het is mijn leven en het is precies zo, zoals het is. In de tranen van berouw toon ik vergeving van mezelf. In de tranen van berouw toon ik mijn gerealiseerde menselijkheid. |
Boeddhistische Omroep Stichting 2018 |