ForumForum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde? Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons reïncarneert er dan eigenlijk? Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om? Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan? Forum: het zilvervisjesdilemma Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert? Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk? Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn? Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen? Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen? Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen? Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven? Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie? Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij? Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?' Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie? Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme? Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet? Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid? Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis? Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten? Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen? Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn? Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg? Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten? Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ? Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren? Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan? Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen? Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn? Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie? Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb? Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen? Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op? Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat? Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken? Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken? Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om? Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken? Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid? Vraag 3: We zijn allen boeddha’s. Wat betekent dat? |
Vraag 1: Wat is assertiviteit volgens de Boeddha? Op Goede Vrijdag 6 april stond de onderstaande vraag met 31 procent van de stemmen op de eerste plaats van onze poll. Dit is het antwoord van Cybermonnik Maurice Knegtel. Wat is assertiviteit volgens de Boeddha? Antwoord: De Boeddha predikte liefdevolle vriendelijkheid en niet kwetsen. Een van de pijlers van het Mahayana, het ‘Grote Voertuig’ boeddhisme is compassie en de bodhisattva is als een instrument van compassie inzetbaar in elke situatie om levende wezens van hun lijden te bevrijden. Hoe kun je dit verenigen met de roep vanuit een verhardende samenleving om op je strepen te staan, niet over je heen te laten lopen en van je af te bijten. Kun je assertiviteit paren aan een open, ontvankelijke geest die aan de basis ligt van de boeddhistische levenswijze? Werkelijk aanwezig zijn Leven vanuit een open en ontvankelijke geest betekent niet dat je over je heen laat lopen. Het betekent dat je echt aanwezig bent. Nu ben je natuurlijk altijd aanwezig, je kunt niet anders. Maar ben je echt aanwezig? Of deins je terug, creëer je afstand, verzet je je, vecht je tegen wat zich voordoet, voel je je tekort gedaan, raak je verstrikt in je eigen gedachten, stokt het? Werkelijk aanwezig zijn betekent een-zijn-met wat zich aandient. Als er drukte en gedoe is, ben ik drukte en gedoe. Als er onrecht plaatsvindt, ben ik onrecht. Als er van alle kanten aan me wordt getrokken, ben ik het van alle kanten aan me trekken. Ik maak geen onderscheid tussen wat er is en mijn leven. Dit zegt evenwel niets over hoe ik handel. Compassie Als ik echt aanwezig ben, handel ik niet vanuit mijn diep ingesleten reactiepatronen of mijn vooropgezette ideeën, maar vanuit een open en ontvankelijke geest. Dit handelen noemt het boeddhisme compassie. Niemand weet wat je zult doen als je handelt vanuit een open en ontvankelijke geest. Je laat je niet leiden door oordelen, plannen of ethische imperatieven, maar je fungeert als een instrument in een situatie, je doet wat er moet worden gedaan. Dit wil niet zeggen dat je handelt zonder ego. Je laat je in je handelen niet door je ego beperken. Een open geest behoeft geen assertiviteit Wat je doet als je handelt als instrument in een situatie is helder en recht uit het hart. Dit kan assertief overkomen. Maar of het assertief is, dat is de vraag. Als ik echt aanwezig ben in een situatie, word ik samen met die situatie gedragen en bewogen. Er is geen gevoel van tekort gedaan worden of onder de voet gelopen worden. Je hoeft niet assertief te zijn want je bent er en je bent de situatie. Energetisch is dit voelbaar: het stroomt, je bent geaard, je komt niets tekort. Pas als ik mezelf van de situatie onderscheid en bevangen raak door de idee dat ik word gebruikt, word ik assertief of ga ik een cursus assertiviteit volgen. In die zin is assertiviteit niet met een ontvankelijke geest te verenigen. Een open geest behoeft geen assertiviteit om zelfverzekerd en kordaat te handelen. Hier vinden we weer die eigenaardige boeddhistische paradox: pas als ik volkomen weerloos ben, ben ik weerbaar als de situatie daarom vraagt. Handelen vanuit vertrouwen Het is de grote kunst om zonder voorbehoud jezelf te zijn en vanuit aanwezigheid te handelen. Dit vraagt van mij vertrouwen. Een vertrouwen in mezelf en de situatie zoals ze is. Een vertrouwen dat wat zich in mijn leven voordoet goed is. Het is goed omdat wat zich in mijn leven aandient, mijn leven is. Als ik vanuit dit vertrouwen handel, is er niets wat me ontbreekt en doe ik wat er in een situatie moet worden gedaan. Maurice Knegtel Bent u het hier mee eens? Of juist niet? Kent u dit probleem in uw eigen even? |
Boeddhistische Omroep Stichting 2018 |