Forum

Forum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde?

Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons reïncarneert er dan eigenlijk?

Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om?

Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan?

Forum: het zilvervisjesdilemma

Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert?

Forum: De schoonmoeder

Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk?

Vraag 54: Juist het besef van het leven in het Nu - en dat er buiten het huidige moment eigenlijk niets is - maakt me depressief. Hoe kan ik dit anders zien?

Vraag 53: Waarom zijn er zoveel manieren om te mediteren, en hoe weet je welke het beste bij je past?

Vraag 52: Is verlichting iets permanents? Waarom horen we nooit iets over meesters die een terugval hebben?

Vraag 51: Ik mediteer elke dag en ga op retraite. Maar niet bij een sangha. Kan ik zonder sangha boeddhisme beoefenen?

Vraag 50: Ik heb MS, en dat brengt vele onzekerheden over de toekomst. In bed malen toekomstscenario's door mijn hoofd. Hoe stop ik de stroom aan zorgen?

Vraag 49: Ik heb niet in de hand hoe en wanneer ik zal sterven. Ik oefen te leven in het nu, toch maakt me dit bang. Hoe kan ik hiermee om gaan?

Vraag 48: Als ik op liefdevolle aandacht mediteer merk ik naderhand soms dat ik juist ongeduldig word. Alsof meditatie contraproductief werkt. Hoe kan dat?

Vraag 47: Mijn zorgen over mijn naasten maken me ongelukkig, en betrokkenheid en hulpvaardigheid slaan door in bezorgdheid. Hoe ga ik hiermee om?

Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn?

Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen?

Vraag 44: Hoe kan ik boeddhist zijn en toch genieten van bijvoorbeeld alcohol, feestjes en vakanties?

Vraag 43: Hoe word je onbevangen, zodat je als het moeilijk wordt niet wordt meegesleurd met je emoties?

Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen?

Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen?

Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven?

Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie?

Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij?

Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?'

Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie?

Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme?

Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet?

Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid?

Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis?

Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten?

Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen?

Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn?

Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg?

Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten?

Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ?

Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren?

Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan?

Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen?

Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn?

Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie?

Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb?

Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen?

Vraag 24: Hoe verhouden passie en erotiek zich tot de gelijkmoedigheid van een boeddhistische levenswijze?

Vraag 23: Is het geloven in reïncarnatie onlosmakelijk verbonden met het beoefenen van het boeddhisme?

Vraag 22: Hoe kan ik me veilig en geborgen voelen in een wereld vol van onveiligheid, verandering en vergankelijkheid?

Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op?

Vraag 20: Hoe kun je egoloos deelnemen in een samenleving die gestuurd wordt door onderlinge competitie?

Vraag 19: Hoe ga je als boeddhist om met onrecht? Acceptatie is snel gezegd, maar moet je dan zomaar alles accepteren?

Vraag 18: Gehechtheid zorgt voor lijden. Maar ik wil ook een monogame en intense relatie. Hoe breng ik dit in evenwicht?

Vraag 17: Mijn stiefkind pubert, huilt, schreeuwt en slaat met deuren. Hoe ga ik om met uitzonderlijk negatief gedrag van anderen en kinderen?

Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat?

Vraag 15: Is het juist het verlangen dat me in de weg staat bij het zoeken naar wezenlijke verbinding?

Vraag 14: Soms word ik bevangen door wanhoop en machteloosheid als ik merk hoe moeilijk het is mezelf te veranderen, of als ik nadenk over het lijden. Hoe vind ik de moed om door te gaan?

Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken?

Vraag 12: Ik heb bijzonder veel stress, en bovendien smetvrees. ik weet dat deze angsten niet nodig zijn. Zijn er tips, meditatieoefeningen of aanzetten die zouden kunnen leiden tot inzicht over overdreven angsten?

Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken?

Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om?

Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken?

Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid?

Vraag 7: Hoe kan ik zin geven aan mijn bestaan en tegelijkertijd onthecht zijn van ideeën over waarom en waartoe ik leef?

Vraag 6: Ik voel me verbonden met het boeddhisme, maar voel me geen boeddhist. Wat maakt iemand een boeddhist?

Vraag 5: Hoe integreer ik meditatie in mijn dagelijkse bestaan, met name op het gebied van mijn vaste patronen?

Vraag 4: Hoe ga ik om met iets wat lang geleden in mijn leven is gebeurd en dat nog steeds mijn leven bepaalt?

Vraag 3: We zijn allen boeddha’s. Wat betekent dat?

Vraag 2: Meditatie die tot doel heeft eenheid te ervaren, levert soms verwijdering op van mensen die geen meditatie beoefenen. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Vraag 1: Wat is assertiviteit volgens de Boeddha?

Cybermonnik algemeen

 
Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert?

Maurice KnegtelOp dinsdag 30 juni stond de volgende vraag fier aan top van de Cybermonnik poll, met maar liefst zeventig procent van de stemmen.

Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert? 

Zelf een levensvraag voor de cybermonnik? Stel 'm dan hier.

Het antwoord van cybermonnik Maurice Knegtel:

We kennen hem allemaal. De persoon die de werkelijkheid in zijn of haar voordeel verdraait en die illusie vervolgens aan anderen en zichzelf als DE werkelijkheid voorhoudt. Hij heeft zijn verleden, heden en toekomst zorgvuldig gereconstrueerd en er een verhaal van gemaakt waar geen spelt tussen te krijgen valt en dat hem niet verantwoordelijk maakt voor zijn daden. Hij laat zich niet aanspreken op zijn gedraai en gekonkel. Hij heeft gelijk, al ziet de hele wereld dat anders.

En het ernstige van de zaak is, hij komt er nog mee weg ook! Hij is doortrapt en geraffineerd en zijn gedrag en gemanipuleer worden gekenmerkt door een mateloos en massief egocentrisme. Als we hem zien opereren, door de kieren van de werkelijkheid wegglippend als een aal, stemt het ons soms tot braken. Zijn gedrag maakt ons ziedend, maar we voelen ons machteloos. We kunnen onze vinger er niet achter krijgen. Hij ontglipt ons voortdurend. En als hij ons niet ontglipt, dan ontkent hij alles. En als dat niet lukt, dan is hij slachtoffer van de situatie. We blijven achter in verbijstering en ontreddering....

De ‘hij’ kan net zo goed een ‘zij’ zijn. Als zo’n persoon me niet razend maakt of op zijn minst zwaar geïrriteerd, dan maakt hij me wel jaloers. Eigenlijk is het heerlijk om zo een hangmat te creëren van een werkelijkheid die je past en je daarin vervolgens zelfgenoegzaam te wentelen. Hoe kan iemand zo blind zijn voor de waarheid? Hoe kan iemand zo goed in zijn eigen illusie geloven? Hoe kan iemand zo ongehinderd zijn egocentrisme uitleven? Heeft hij geen last van zijn geweten? Hoe kan iemand de waarheid omtrent zichzelf en anderen niet zien? Hoe doet hij dat toch? Dat lijkt me bij tijd en wijle toch ook wel fijn!

Maar doe ik in de kern niet hetzelfde? Misschien minder uitbundig en minder publiekelijk dan die vermaledijde persoon? Maar toch? Verdraai ook ik niet voortdurend de realiteit? Maak ik niet telkens iets van mijn leven en van mijzelf dat het niet is en dat ik niet ben? Sjoemel ik niet onophoudelijk met mezelf en mijn gedragingen? Wellicht wat minder ongeremd en daardoor een stuk geraffineerder!

Als ik een van de grote boeddhistische voornemens zou beoefenen, te weten ‘niet liegen, maar mezelf waarachtig uitdrukken’, dan zal me pijnlijk duidelijk worden, dat ik voortdurend van de waarheid een leugen maak en mezelf voor de gek houd. Het is heel erg moeilijk in het volle licht te staan en te handelen en daarbij niet in slaap te vallen. Tenminste kan ik me DAT realiseren. Het boeddhistische gezegde luidt dan ook: ‘Alleen Boeddha’s liegen.’

Kan ik tenslotte medelijden hebben met mezelf of elke andere leugenaar en manipulator? Met het mezelf in heel mijn menselijkheid bekrachtigen en zeggen: ‘Ja, dat ben ik ook!’, kan ik een brug slaan naar al die andere menselijke mensen. Het maakt me minder moreel superieur en meer solidair. Mijn eigen liegen en manipuleren erkennen en toe-eigenen, maakt me in ieder geval zachtmoediger voor en weerlozer naar mijn medemens toe.

Compassie of karuna kan ik echter niet hebben in de zin van genereren of ontwikkelen. Het Sanskriet woord karuna betekent letterlijk: ‘het van alle levende wezens worden vervuld tot overlopen aan toe.’ Karuna slaat op een hart dat overloopt. Dit kan ik niet bewerkstelligen zonder te liegen of te manipuleren. Dit overlopen van het hart kan me slechts toevallen als ik me werkelijk open voor de ander, precies zoals hij of zij is. Dan word ik bewogen zonder dat ik iets doe. Ik ben instrument in de handen van alle levende wezens. Ik resoneer als de snaar van een juist gestemde gitaar en doe precies wat er in de situatie moet worden gedaan.

Wat zijn jouw ervaringen? Reageer onderaan deze pagina.