ForumForum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde? Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons reïncarneert er dan eigenlijk? Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om? Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan? Forum: het zilvervisjesdilemma Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert? Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk? Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn? Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen? Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen? Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen? Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven? Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie? Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij? Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?' Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie? Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme? Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet? Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid? Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis? Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten? Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen? Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn? Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg? Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten? Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ? Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren? Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan? Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen? Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn? Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie? Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb? Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen? Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op? Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat? Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken? Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken? Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om? Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken? Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid? Vraag 3: We zijn allen boeddha’s. Wat betekent dat? |
Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert? Op dinsdag 30 juni stond de volgende vraag fier aan top van de Cybermonnik poll, met maar liefst zeventig procent van de stemmen. Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert?Zelf een levensvraag voor de cybermonnik? Stel 'm dan hier. Het antwoord van cybermonnik Maurice Knegtel: We kennen hem allemaal. De persoon die de werkelijkheid in zijn of haar voordeel verdraait en die illusie vervolgens aan anderen en zichzelf als DE werkelijkheid voorhoudt. Hij heeft zijn verleden, heden en toekomst zorgvuldig gereconstrueerd en er een verhaal van gemaakt waar geen spelt tussen te krijgen valt en dat hem niet verantwoordelijk maakt voor zijn daden. Hij laat zich niet aanspreken op zijn gedraai en gekonkel. Hij heeft gelijk, al ziet de hele wereld dat anders. En het ernstige van de zaak is, hij komt er nog mee weg ook! Hij is doortrapt en geraffineerd en zijn gedrag en gemanipuleer worden gekenmerkt door een mateloos en massief egocentrisme. Als we hem zien opereren, door de kieren van de werkelijkheid wegglippend als een aal, stemt het ons soms tot braken. Zijn gedrag maakt ons ziedend, maar we voelen ons machteloos. We kunnen onze vinger er niet achter krijgen. Hij ontglipt ons voortdurend. En als hij ons niet ontglipt, dan ontkent hij alles. En als dat niet lukt, dan is hij slachtoffer van de situatie. We blijven achter in verbijstering en ontreddering.... De ‘hij’ kan net zo goed een ‘zij’ zijn. Als zo’n persoon me niet razend maakt of op zijn minst zwaar geïrriteerd, dan maakt hij me wel jaloers. Eigenlijk is het heerlijk om zo een hangmat te creëren van een werkelijkheid die je past en je daarin vervolgens zelfgenoegzaam te wentelen. Hoe kan iemand zo blind zijn voor de waarheid? Hoe kan iemand zo goed in zijn eigen illusie geloven? Hoe kan iemand zo ongehinderd zijn egocentrisme uitleven? Heeft hij geen last van zijn geweten? Hoe kan iemand de waarheid omtrent zichzelf en anderen niet zien? Hoe doet hij dat toch? Dat lijkt me bij tijd en wijle toch ook wel fijn! Maar doe ik in de kern niet hetzelfde? Misschien minder uitbundig en minder publiekelijk dan die vermaledijde persoon? Maar toch? Verdraai ook ik niet voortdurend de realiteit? Maak ik niet telkens iets van mijn leven en van mijzelf dat het niet is en dat ik niet ben? Sjoemel ik niet onophoudelijk met mezelf en mijn gedragingen? Wellicht wat minder ongeremd en daardoor een stuk geraffineerder! Kan ik tenslotte medelijden hebben met mezelf of elke andere leugenaar en manipulator? Met het mezelf in heel mijn menselijkheid bekrachtigen en zeggen: ‘Ja, dat ben ik ook!’, kan ik een brug slaan naar al die andere menselijke mensen. Het maakt me minder moreel superieur en meer solidair. Mijn eigen liegen en manipuleren erkennen en toe-eigenen, maakt me in ieder geval zachtmoediger voor en weerlozer naar mijn medemens toe. |
Boeddhistische Omroep Stichting 2018 |